четвъртък, 9 август 2012 г.

НЯМА ЯЗОВИР "МАДАН", НЯМА И ДА ИМА!

В бъдеще неопределено време

инж. Димчо Михалевски
От три планирани язовира в каскада “Горна Арда” - с 3 ВЕЦ-а, ще се изгради само един. Това съобщи народният представител от “Коалиция за България” инж. Димчо Михалевски, а той е информиран човек. И обясни, че според плановете на главния инвеститор EVN /притежава 70 % от акциите на смесеното българо-австрийско търговско дружество за проектиране, изграждане и експлоатация на бъдещата хидроенергийна каскада, имащо капитал от 21 886 хил. лева, другите 30 % са на НЕК/, язовир “Мадан” скоро няма да има. Отхвърлен е, засега, обяви преди 4 дни пред медиите депутатът. Към края на 2013 г. единствено може да се почне строителството на язовир “Китница”, който е част от бъдещата ХЕК “Горна Арда” и ще е изцяло на територията на област Кърджали, посочи инж. Михалевски.
Бившият зам.-министър на регионалното развитие в кабинета Станишев посочи още, че според обновения проект за каскадата, язовир “Стърница” изцяло е отпаднал, тъй като “нямало да бъде ефективен”, а яз. “Мадан”, чиято опашка трябваше да стига до Завоя на река Черна под Средногорци, на този етап се отлага за “бъдеще неопределено време”. Да, този 3-и воден обект с ВЕЦ още не е напълно отхвърлен от проектите но ... няма да го бъде скоро, оставал за “по-добри времена”, сочи народният избраник.
Всъщност, невлизащият сега в проектите язовир “Мадан” се отмества във времето заради скъпоструващото изграждане на новото трасе “Смолян-Кърджали”. Ново, тъй като немалка част от сегашното по проект трябваше да потъне под водата на бъдещото изкуствено езеро и новият път трябваше да мине почти по билото на планината с направата към него и на допълнителни 2-3 шосейни тунела. Да, ама ... уви!
“При всички положения обаче Каскада “Арда” /негласно вече отпадна екснаименованието ХЕК “Горна Арда”! - бел.а./ ще може да започне да се изгражда не по-рано от края на 2013 г.и то само с един язовир”, отбеляза депутатът от левицата. Но според него, още преди да почне реализацията на мащабния проект, държавата трябва да има гаранция от страна на строителя, че преди язовирът да бъде напълно готов, най-напред ще е готова съпътстващата инфраструктура. Става въпрос главно за пътищата, за да не се повтаря грешката от “Цанков камък”. Същият, който изправи “на нокти” Девинския регион, заплашен да остане без път към Пловдив след като язовирът бе пуснат за експлоатация.
Междувременно, наложителни са също и разговори с инвеститорите на обекта Каскада “Арда”, за да бъде обособена квота за работници по нея от Смолянска и Кърджалийска област. Целта е и да се помогне за намаляване степента на безработицата в двата пословично “безработни” региона, изтъкна депутатът Михалевски. А това ще е особено важно за близките до язовира 4 смолянски общини - Мадан, Рудозем, Баните и Неделино, чиято единствена надежда за съживяване е каскадата, подчерта той.
Горан КОЛЕВ

Няма коментари:

Публикуване на коментар