вторник, 28 август 2012 г.

ЗА СУРОГАТСТВОТО И СЕМЕЙСТВОТО - ВЛАДИКАТА НИКОЛАЙ Е ПРАВ И НЕ СЪВСЕМ

* Потокът от народ не секна два дни в катедралата “Св. Висарион” заради мощите на Св. Йоаким и Св. Анна 

Хиляди се поклониха в Смолян пред мощите на Св. Праведни Богоотци Йоаким и Анна - родители на Св. Богородица. Потокът от хора в катедралата на “Св. Висарион Смолянски” не секна и през двата дни - събота и неделя, до понеделник сутринта. На моменти опашката достигаше чак до външните врати, а появата на светите частици в Родопите е заслуга на владиката Николай, както отчете митрополит Тамасу Исайя от Кипърската православна църква, който ги донесе в България. Веднага след неделната служба на пловдивския духовен глава в съслужение с предишния смолянски епископ Антоний и настоящ епископ на Западната ни църква, гръцкият владика поощри дядо Николай за застъпената  позиция в името на християнското семейство и борбата срещу нравствения упадък.
Цяло слово прочетоха от името на пловдивския митрополит, веднага след литургията. За пореден път Николай се обяви срещу сурогатното майчинство ползвайки тълковния речник. “Сурогат е непълноценен заместител, поне се прави, че не е майка, а произведеното от нея не е дете, а е наречено непълноценен продукт, което ще рече стока” - задълбочи се той в обясненията, ползвайки речника. “Какво може да накара една жена да извади плода от утобата си и да го предаде на друга жена” - попита риторично той. И сам си отговори - безработица и физически глад. И сложи знак за равенство между сурогатството, и последния нашумял в медиите случай, в който 31-годишен баща бе предложил бебето на приятелктата си в сайта БГ-мама за 5 хил.лв. От него всички се възмущават, но не и от сурогатството, което ще позволи жената да търгува със себе си и да ражда децата на богаташите, възкликна още митрополитът. Преди това обаче направи уговорката, че това е личното му мнение в защита на Църквата, което по принцип е така.
Владиката е прав, но забравя, че всичко е от Бога. А Библията е съхранила такова сурогатно майчинство, както и да го нарича той сега. В Свещеното писание Битие 30:1-43, е описано, че Рахил е дала робинята си Вала на своя съпруг Яков: “Ето робинята ми Вала. Легни с нея, за да роди тя на моите колене, та чрез нея и аз да имам деца”. “И Вала забременя и след време роди си на Яков. Тогава Рахил каза”Бог е моят съдия - той чу гласа ми и ми даде син”. Бог обаче не забравил за нея - “Накрая Бог си спомни за Рахил и Бог я чу и й отговори, като позволи тя да има деца. И тя забременя и роди син". Тази притча, както и оная за 80-годишните Сара и Авраам, които също нямали деца, но робинята им Агар родила Исак, да си спомни митрополитът и да признае по християнски, че всичко е от Господа. А той ни е дал шанс да разрешаваме проблемите  - един от които е и безплодието. Виж, Христос никога не се е произнасял положително за парите, с които днес се свързва сурогатното майчинство. Макар че в библейския смисъл робините са раждали деца на господарите, а няма отбелязване на обратното, което в днешното съвремие би се възприело като дискриминация. Друг е въпросът, че никой тогава не е питал робинята иска ли го това. Какво да кажем за изгонената от Сара Агар заедно с детето й в пустинята, господарката вече си сменила мнението и не искала робинята да й се присмива, че е бездетна - и такива човешки взаимоотношения описва Библията, които не са чужди и днес при сурогатното майчинство. 
Владиката осъди безбрачието и изравняването му със съжителството, което вече ще се доказва с подпис в регистрите, но само ще се спестява сватбата. Дядо Николай осъди и еднополовите бракове, при които се разрешава да се осиновяват деца и в християнски дух запита на какво ще се учат в такива семейства малчуганите. Той напомни, че такива разписвания били разрешени само в няколко щата. И попита защо бързаме да ги признаваме, докато не са  ги приели изцяло в Америка. Духовният глава на Пловдивската митрополия призна, че не това са темите на дневен ред в България, а безработицата и мизерията, която обрича децата на накромании и престъпност. Той засегна и друга тема - за разлика от католическата църква, православието се издържа без данъци и само от даренията на вярващите. Самото то обаче плаща данък-сгради за имотите си по места. Разплаща и при ваденето на нотариални актове за храмовете и т.н., сиреч вади живи пари, за Общинските хазни.         
Кипърският митрополит похвали Николай за словото му, което цели запазването на най-ценното съкровище на България - семейството. Еднополовите бракове не се крепят на човешкия морал и водят до аморалност на българското общество. Неслучайно вашият владика проповядва това и носи мощите на светите Пратоци в Смолян и призовава към единение на 2-те православни църкви - българската и гръцката, за да се опази България, вметна още Исайя. С негово преосвещенство бяха дошли и цяла група гръцки младежи от богословско училище, които също се докоснаха до мощите.
Словото на дядо Николай даде поле за размисъл на смолянчани, а докосването до светините на православието ги окрили за повече светлина в душите и търсене на семейните ценности, които проповядват родителите на Св. Богородица. 
Анета ТОДОРОВА

Няма коментари:

Публикуване на коментар