четвъртък, 20 септември 2012 г.

НИКОЛА ХРИСТОВ: "СТАРАТА КЪЩА" Е НЕЗАКОННА, АЗ СЪМ Я СТРОИЛ

Поучителна сага за лаици в правото

*На първа инстанция - в Окръжен съд, доказах това и имам иск за 1 154 000 лв., делото продължава, но няма да го има обектът в Пампорово, обяснява строителният предприемач и сам представя цялия си разказ по градежите и съдружията, правени на доверие, доверие и последвалите дела пред читателите на “Родопи ВЕСТ”

Господин Христов, какво Ви доведе в редакцията на вестник “Родопи ВЕСТ”?
- Подразни ме публикация в местен вестник, че обектът “Старата къща” в Пампорово е въведен в експлоатация, а няма как незаконен обект да се въведе в експлоатация, защото той няма акт 16, тъй като няма документ за собственост на земята и на сградата. В статията пише с: “много усилия и труд Асен Левов го е построил и обзавел”. В същото време аз показвам как съм го осъдил в Окръжен съд - Смолян, за 1 млн. 154 хил.лв., които са и моят труд.
- То е ясно, че обектът няма тази собственост, след като го събарят. Но каква е връзката с Вас?
- През 2005 г. аз започнах строителството на обекта му. Докара го адвокат Богдан Карманолев, с него сме си пили 7-8 г. ракията. Доведе ми го като човек, който иска да строи в Пампорово. Донесоха ми проекти, подписани от общината, изрядни за мен. И аз започнах строителство. Стигнахме до втора плоча, но през  зимата в Пампорово няма как да се строи. Спряхме. Левов започна да ме ухажва - кани ни с жена ми в другото му заведение “Родопски специалитети”. И по едно време изплю камъчето: “Бачо Кольо, искам да ми станеш съдружник - нямам пари да построя този ресторант”. Богдан Караманолев знаеше, че имам парички, частник съм от 1992 г . Посъбрал съм доста, с платени данъци към държавата съм. А Левов през май месец той трябваше да стяга другото си заведение на морето, поиска отговор. Годината е вече 2006. Събрах аз моето семейство, защото това е решение, което сам не мога да взема - дали да ставаме съдружници, или не. Единият ми син е на 30 г., другият на 31. По онова време на Пампорово нещата бяха много добре. Народ си имаше, заведението е на пъпа на курорта до “Мургавец”. Решихме да се хванем. И някога, когато заведението влезе в експлоатация, да имаме печалба. Аз съм вече на 61 г. и строителството ми става малко по-трудно. Направихме едно ООД, в което обаче впоследствие разбирам, че няма нищо. Аз съм лаик в правото. Изобщо до 60 години не съм влизал в съд, но сега ми се наложи.
- И вие с него направихте ООД?
- Не, жена му и аз. Съдружието го направи адвокат Караманолев, на който имах доверие. Впоследствие се оказа, че в ООД-то "Старата къща" няма нищо, а обектът е незаконен. Но след като го построих, разбирам това. До това време ме увещаваха, че нещата се движат - да се купи земята. Защото мястото е под наем, дадено за 10 г. от чепеларска кооперация “Пампорово”. Разбрахме се с Асен Левов, че той до оня момент е дал 315 хил.лв. и аз да продължа оттам нататък, за да се изравним. Той замина на морето и не се появи цяло лято. Аз вложих всички сили да направя обекта за сезона, да отвори и да почнем да си възстановяваме някакви средства. Левов се върна около 20 септември от морето. А аз му се обадих още през август месец, че съм похарчил 315 хил.лв. И разбирателството беше от там нататък, първо аз, тъй като него още го няма, да извадя 100 хил.лв. Като се изхарчат, пък той да даде 100 хил.лв., с които да работим. После той се върна от морето и почна да създава проблеми. Първо с техническия ръководител Костадин Комитов, който се занимава с обекта - със снабдяването на материали. Богдан Караманолев ни направи два договора за съвместна дейност, защото обектът не е вкаран в ООД-то. После разбирам, че той нямало как да се вкара във фирмата, защото е незаконен. Как разбирате това - гл. архитект на Община Чепеларе издава разрешителни за поставяем обект по чл. 56. В същото време гл. архитект с неговия печат и подпис е заверила проекти за изграждане на обект монолитно строителство? Защо Левов плаче, че няма решение на съда, като много добре знае, че обектът е временен. 14 месеца е траел същинският строеж. 2004 г. е получил право за ползване от кооперация “Пампорово”. Той казва, че никой не го е спирал и е строил спокойно. Не е вярно, има посещение на РДНСК-Смолян, през август 2006 г., с което е писан акт за спиране на строежа. Как стана така, че градежът не се спира, а продължи? Впоследствие си потърсих друг адвокат и той ми казва, че съм изгорял.          
-  Защо?
- Защото Богдан Караманолев състави договор между мен и Лидия Инджова за съвместна дейност, но тя така и не го подписа под различен претектс. Тя ту беше на морето, ту е заета. И около 10 декември 2006 г. спрях работа и изкарах работниците от обекта.
- Т.е. регистрирали сте фирмата с някакъв капитал и общ предмет на дейност, без да я обвързвате с обекта, тъй като той няма собственост и вие не придобивате нищо.
- Да, регистрирахме я с 5 хил.лв. А аз даже и договор за строителство нямам.
- И оттук нататък явно е било много трудно да докажете, че сте строили.
-  Но имам много фактури за закупени материали. Имам договори с работниците, ведомости за плащане на заплати. Докато той има лични декларации, по които се е опитал да докаже, че е строил. Подписва договор с фирма “Тераком” - Малин Симов - на 25.10. 2006 г. когато обектът е завършен на 80%, за довършителни работи на стойност 350 хил. лв. Аз отивам при собственика на “Тераком” Малин Симов и той ми подписва декларация, че е извършил работа за около 20 хил.лв. Което наистина е така - той е правил една шкарпа на заведението.
- Значи човекът си признава, че само това е извършил. Намерили сте го, когато сте започнали делото ли?
- Не, когато прокуратурата започна да проверява обекта за пране на пари. Това е разписка за обзавеждането на стойност 126 хил.лв., като клиент пише Инджова. Но аз - ЕТ “Никола Христов” съм броил на два пъти парите за обзавеждането на “Старата къща” - за по 52 800 лв. След като аз съм се махнал, Левов е отишъл и при Славчо Ангелов да довърши ел.-инсталацията. Той му подписва пък, че е получил 48 хил.лв.
Питам го: “ти, колега, действително колко пари получи” и той ми подписва, че сумата е 1500 лв.
- Но той Ви декларира след една година - през 2008 г., колко реално е получил, докато на него се е подписал през 2007 г. и то на лист от тетрадка.
- Ружди Саликартал - бригадирът на обекта от Грохотно, му подписва, че е получил 107 хил.лв. Но тогава дадох сигнал в НАП да проверят тези хора дали са декларирали тези пари. И тук ще видите, колко са смешни обясненията на този човек, че ги е получил, но после ги е върнал, защото не са се разбрали. Ето тук имам документ от Ива Ценова, една госпожа от Мездра, която е правила пердетата. Тя му подписала за 24 хил.лв. Но действително жената е получила 7892 лв.
- Тя документ дала ли му е за тази сума?
- Няма документи, тя по принцип е фирма, но му подписала разписка. И виж, аз като я намерих, на мен ми пише, че подписаните от нея пари са записани по настояване на клиента. И тя ми обяснява, че иначе не й давал другите пари, които е изработила.
- Ами това е хвърчащо листче от тетрадка, не е документ. 
- Нося ви решението на прокуратурата, че той има повече записано по декларации и е вложил по-голяма сума в обекта.
- И признаха ли тези декларации?
- Да. На базата на тези декларации признаха, че той има вложени повече пари, а моите са фактури за вложени материали. И правят отказ, че няма престъпление. А аз съм го дал да проверяват за измама.
- Хората поне са имали доблестта да Ви подпишат колко реално са платили, а можеше и да Ви кажат, че нямат нищо общо с Вас и не искат дори да говорят.
- Познават ме, аз съм точен човек.
- Прокуратурата прекрати преписката. И тогава какво стана?
- Заведох граждански иск като строител, на когото не му е платено. От ноември 2009 г. образувахме делото. И тази година на 22 юни Окръжен съд-Смолян, излезе с решение, с което осъжда ЕТ “Лидия Инджова” на 1 млн. 154 хил. лв.
-Поискали сте обезпечителна заповед?
- Обектът се води на Лидия Инджова, с която Левов няма брак. Но имат две деца.
- От правна гледна точка, тя и той си имат по отделно собственост.
- Но Лидия има от 2007-2008 г. един апартамент на Слънчев бряг и един магазин за около 150 хил.лв. В последствие си купува кола на лизинг - един джип. Свърши й лизингът. Искахме да го запорираме. Но един ден преди това, го запорирал братът на мъжа й.
- Фалшив запор ли е? Значи някой ви е издал, че започвате такава процедура.
- За жалост съдията го спомена в заседателна зала, че запорът го има вече от наша страна. Ние го правим на 5 октомври, а тя го казва на 6-ти. И на 11 октомври, като отидохме със съдия-изпълнител, те са направили вече документи и са го запорирали. Съставят, че братът на Асен Левов е дал на заем 5 хил.лв. на жена му, тя не му ги е върнала и той запорира колата й.
-Така с джипа нищо не става.
-Не. То става, но 5 хил.лв. те ще спрат за колата, след като приключи делото и ако е в моя полза. Защото имаме още две инстанции - първо в Апелативен съд, на 24 октомри е делото.
-Нали имате запор?
- Това е за обезпечение - да не може да извършва сделки с имуществото си, докато приключат делата. Но той не може да докаже, че е имал един работник и че е купувал материали. С обезпечителната заповед исках да си прибера поне материалите, които ще се добият от развалянето на “Старата къща”, което се прави от РДНСК. Но тъй като обектът е на територията на Чепеларска община, чепеларският съдия-изпълнител ми иска такса от 17 хил.лв., за да се оценят материалите. Което нито се знае какво ще се придобие при развалянето, тъй като сте наясно какво ще стане, като ходи багерът и колко то ще е годно. Вероятно магистратът се е заблудил нещо. Ние се жалваме срещу тази такса в Окръжен съд, но не е пристигнало още делото, а в Пампорово вече развалят.
- Бутането ще се приключи бързо, няма да трае 100 г. А кога се откри заведението официално и как работи без документи?
- На 1 февруари 2007 г. с пиршество. И до 2010 г. работи. Поповски по това време беше зам.-кмет на Тодор Бозуков. Те искат документи за лицензиране на заведението, а отговорът на Поповски е, че обектът, понеже е поставяем като временен, не подлежи на такава регистрация. Така те започват да работят. Докато сградата е монолитна. Но през 2010 г. аз подаох жалба в ДНСК -София, защото до акт 15 обекът е на строителя и тъй като той е незаконен и не е предаден на собственика, ако стане някаква беля, отговорност носи строителят. Подадох сигнал в София и оттам пуснаха заповед да се спре токът и водата. И да се затвори заведението.
- В крайна сметка с колко изгоряхте общо?
- Аз му казвах на Левов да ми плати поне това, което съм дал като материали, а не като фирма. 665 738 лв. за материали и труд, който съм платил на хората, без да слагам моя. Но преди това имах актове, с които се доказва строителството за 816 хил.лв. Тук има надбавки, които той не искаше да подпише. Но в съда на първа инстанция доказах, че аз съм изпълнявал “Старата къща”.   
- Но вече няма да има обект.
- Няма да го има. Но ако беше законен, можех да го придобия. Сега ще ни викат мен и сина ми, заради жалби в полицията, че съм заплашвал работниците, които събарят на Пампорово.
- Няма логика да ги заплашвате? Тази процедура не може да се спре.
- Да, почнаха миналия  понеделник. Елена Хасъмова от ДНСК-Смолян, беше там. Ние все пишем обяснения. През 2006 г., когато сме на финала на обекта, разследваха Лидия Инджова.
- Тя какво работи?
- Нейната фирма е била все на загуба. Държеше заведението на TV-кулата в Пампорово под наем.
- Как не печели? От къде е взела пари за строежа?
- От мъжа си - 150 хил.лв., имала и някакъв заем и т.н. Разследващият полицай казва, че няма доказателства. Той ме е разследвал и мен и не му светва, че имаме нещо общо с нея.  Но ще продължа да си търся правата - 100 хил.лв. съм дал досега по делото. 4% такса за държавата на 1 млн. 154 хил. лв. са 46 хил.лв. 2% пък е таксата на адвоката, която е 23 хил.лв., а си има прагове, под които не могат да сключват договори. Има вещи лица, такси и т.н.
Страницата подготви екип на "Родопи ВЕСТ"

Няма коментари:

Публикуване на коментар