вторник, 25 септември 2012 г.

ВИНЕНИЯ В РАДИКАЛИЗЪМ РАЙОНЕН МЮФТИЯ НЕДЖМИ ДЪБОВ: 800 ЛЕВА ВЗЕМАМ ОТ МЮФТИЙСТВОТО, НЯМАМ ЕВРА

* Не съм член на фондация “Ал Уафк ал ислам” , нека докажат с документи, че съм вземал пари оттам, казва избраният от 2008 г. мюфтия на Смолян 

* Кога записаха в НК “радикален ислям”, да обяснят какво е и да сложат там санкция, за да ме обвиняват, твърди той и сочи, че е завършил висшето си образование в България, не в Мека    

- Делото срещу няколко мюфтии, сред които сте и Вие, тръгна в Пазарджик, а в Смолян отделно дело ли ще има за намереното при обиските при акцията на ДАНС в региона?
- Не. Делото е в Пазарджик, то е обединено.
- Тук няма да има нищо, така ли?
- На този етап е така, но в бъдеще не знам. Не е приключило досъдебното производство и няма решение на прокуратрата.
- А това, което се води в Пазарджик, е въз основа на събраните документи в оня регион.
- Да, и като цзяло делото е обединено и от друте области - Благоевград, Пазарджик и Смолян и там сме подсъдими в пазарджишкия съд. Принципът е точно обратният - човек е невинен до доказване на противното. В момента ние трябва да доказваме нашата невинност. Аз съм Неджми Дъбов, изпълнявам длъжността районен мюфтия на Смолян. И задължения, които са ми устав и тези, с които съм упълномощен от главния мюфтия. Нито повече, нито по-малко. Оттам насетне, че някой ми приписва организации, средства, думи ми вкарва в устата, те трябва да бъдат доказани. Тези неща не са от вчера, нямаше процес, но все течеше, че тук има нещо гнило. Обвиненията към мен ги знам и за всяко нещо имам документи и ще бъде оправдано.
- Казват, че сте завършил в Мека и там търсят контактите Ви?
-Искате ли да ви покажа дипломата? Завършил съм Висш ислямски институт - Република България.
- Но после може да сте учили нещо друго в Мека?
- Може. Хипотези може да има, но може да се проследи кога съм влизал и кога съм излизал от страната, къде съм учил. Още повече да съм бил имам в смолянската джамия и да съм учил в София и паралелно с това да съм учил в Турция, Истанбул, Саудитска Арабия. Трудно би ми било да карам три различни образования в три държави. Това са смешни неща, в другите държави няма задочно образвание, трябва да стоя там 5 години, а не 5 дни. но пък този, който е учил в чужбина, не може да е непременно виновен. В момента съм студент магистърска степен в Шуменския държавен университет - “Управление на образованието”. Завършил съм два семестъра, а то е три семестъра.
- И защо Ви трябва това?
- Моята длъжност е предимно мениджърска. Заради управленческите функции.
- Има и друг сигнал от Недим Генджев срещу Вас - от 12 юли т. г., и срещу мюфтиите от 3-те области. Той иска да Ви отстранят от длъжност.
- Тук г-н Генджев преразказва ситуацията в България.            
- Какво стана със спора за легитимността на мюфтийството?
- Има решение през 2011 г. на софийски Апелативен съд от 20. 04. 2011 г., което признава за легитимна конференцията от 2011 г., февруари месец.  Генджев е приложил регистрацията към жалбата си в съда, а от нея личи кой е актуален сега - ние.
- Имате ли забрана да напускате страната, една от точките по исканията му спрямо Вас е това?
- Не. Напущал съм преди две седмици страната. Няма проблем. Но така се опитват да демонизират моята персона, но за тяхно съжаление това няма да стане. Това е само един сигнал.
- Откога сте районен мюфтия?
- От юни 2008 г. На 20 май на заседание на висшия мюсюлманки съвет съм избран. И оттогава съм негов член.
- Не е ли много ветровит този пост?
- Хладничко е, ветровито.
- Направо Ви брулят. Обвиненията срещу Вас са, че подменяте ценностната система, че въвеждате нови, нехарактерни за исляма на Балканите неща?  
- А кое по-точно?
- Дори и това - за бурките, които тук не са се носили.
- За какви бурки?! Вие помните оня дебат, който водихме през 2007 г., участвах в “Канал 1”, за личните карти, това са публични дискусии. Това ще се докаже в съда, има жени, които са ме сезирали и са поискали помощ от мен. Да не влизам в конкретика. Този процес е добре дошъл да се види кой крив и кой - прав. 
- Колко човека отидоха от Смолянска област там, казаха ни за 3 автобуса само от Мадан, но колко са общо?
- Не знам. Ние пристигнахме предната вечер, за да можем да си починем в хотела. Следващия ден - имаше доста хора, които видях на почивката, точния брой нито съм броил, нито мога да ви кажа.
- Казват, че Вашите хора призовават и събират пари и подписи във Ваша подкрепа в джамиите.
- Наши хора?! Това е една инициатива, решение на Висш мюсюлмански съвет за събиране на средства, тя не е моя инициатива, нито на районния мюфтия на Благоевград. Решението е взето на национално ниво, публикувано е на сайта на главно мюфтийство, подписано е от главния мюфтия.
- Какъв е мотивът?
- Това е морална подкрепа на институцията за служителите на институцията, това е мотивът.
- Как служителите?
- Моят договор е с мюсюлманското вероизповедание, договорите на имамите са с институцията.
- Но не е само морална, събират се и пари за адвокатите Ви.    
- Да, и материална. Не смятам, че е престъпление.
- Това не може ли да се приеме като използване на институцията “мюфтийство”, тъй като Вие сте обвинени персонално като физически лица по Наказателния кодекс. Вината ще се доказва лично, а не като вина на мюфтийството.
- О кей, но ние не сме искали да ни обвиняват.
- Дали това не може да доведе Вие да разпалите някакъв конфликт? Тези призиви във Ваша подкрепа да ескалират в обществото? 
- Аз съм в тази институция на една позиция, тя не е в област Смолян, а е на национално ниво и има 21 мюфтийства. Аз съм едно от тях. Останалите мои колеги са взели това решение за подкрепа и аз им благодаря, че са взели тази позиция, какво да кажа повече.
- Членувате ли в организацията, която коментират, че имате връзки “Ал Уафк ал ислам”?
- Нито членувам, нито съм ръководител, от медиите знам за тази фондация.
- А има ли нещо вярно, че жените, които ходят забулени, вземат пари затова?
- Това са жени с достойнство, морал и чест, който го твърди - нека го докаже. Да сезира прокуратурата, че вземат пари отнякъде и следователите да ги разпитат дали вземат пари. И ако има простъпление, нека то влезе в съда. Ние сме отворени, не се крием, не обикаляме по горите, аз съм всеки ден в джамията.
- Как са Ви избрали точно Вас от всичките мюфтии, дори в жалбата на Недим Генджев?
- Него питайте. Като стигне сигналът до мен, ще давам отговор.
- Казват, че сте вземали по около 500 евро, Вие и имамите на Рудозем и Мадан? Така ли е?
- Не. Аз получавам заплата от Главно мюфтийство 800 лв., а имамът на Рудозем взема 500 лв. заплата, а на Мадан - 350 лв. Терминът в устава е имим, не всички вземат еднакво заплащане - от 200 до 500 лв. зависи дали е в централна джамия, дали има висше образование, натовареността, дали е само ангажиран за 5 дни в седмицата или само за петъчните молитви. Дали води коран курс и т.н. са критериите. А и дали джамията е в град, село или областен град.
- А откъде спрягат тези пари и то в евро, които Ви приписват от тази организация?
- Трябва да го докажат и да дадат документи затова.
- А защо са си избрали да обвинят само имамите на Рудозем и Мадан, не и останалите от Смолянска област?
- Не съм говорител на прокуратурата, аз съм районен мюфтия.     
- Ще заведете ли контра дела за нещата, които Ви приписват?
- Да.
- Обвиненията са за радикален ислям, какво е това?
- Който го е дефинирал, нека той да каже. Не знам какво означава, завършил съм ислямска теология като специалност. Не съм изучавал предмет “радикален ислям”.
- Смятате ли, че някой в България може да каже, “да, аз съм специалист по радикален ислям”.
- Вероятно да.
- Означава сам да си напише обвинението.
- Но в НК има ли дефинирано “радикален ислям”.
- Няма, там са общите правила.
-Нека първо го дефинират, че е престъпление и после да сложат санкции за това престъпление. Да го материализират и тогава ще го отговоря. Аз съм мюсюлманин и заемам ръководен пост...
- Но те са много като вас и мюсюлмани, и заемащи ръководни постове. Защо Вас?
- Аз също търся отговора.
- Сигурно го знаете.
- Питайте тези, които обвиняват. 
- Но обвинението е персонално и не е срещу институцията, а срещу определени лица. Колко е силно и колко е слабо, ще стане ясно в съда.
- Да, час по-скоро да стане ясно. Делото ще се гледа на 26, 27 и 28 септември. 
- Опасявате ли се от изхода на това дело?
- Надявам се на обективен и справедлив процес.
-Този ли ще Ви е адвокатът, който се яви на предишното заседание?
- Ще имаме още - ще се присъединят в сряда, но ще ги съобщим след първото заседание.

                                                                                                                             Разговора води: 
                                                                                                                             Анета ТОДОРОВА

Няма коментари:

Публикуване на коментар