вторник, 11 декември 2012 г.

ЩАСТИЕТО НА ЕДНО ДЕТЕ НАД ВСИЧКО


БЕЗРАБОТИЦАТА - БИЧ И РАЗДЯЛА


* Може ли един баща да загуби правата си, въпреки че сам се грижи за детето си у нас, а съдът да даде попечителство на майката, която работи по Испания, да го отведе в Румъния, където е домът на родителите й?

Севдалин с подписката, направена в негова подкрепа от съгражданите му в Неделино.

Щастието на детето ми е над всичко, казва Севдалин Чандъров от Неделино. Приказките му не са празна работа, а кауза, която е приел не от преди ден или два, а от години - вероятно с раждането на дъщеричката му Жасмина. А причината да го обяснява пред чужди хора, е битката му за родителски права.
Ако майка му е на място и се грижи за него така, както го правя аз, не бих се борил за попечителство, обяснява 41-годишният мъж. Разбирам майчините чувства и никога не бих лишил детето си от майка. Не аз съм подал молба за развод, която ми дойде като гръм от ясно небе през януари тази година - донесе ми я пощальонът, докато си пия кафето в заведение в Неделино. А сутринта съм излязъл от къщи, където съм оставил съпругата си, при която съм спал, разказва родопчанинът. И признава, че оттам насетне животът му се е обърнал на ад. Не е първият и последният, който ще се разведе, но историята около бракоразводния процес му коства много отрицателни емоции - на него, близките му, дори и на съгражданите му, които вече са застанали в негова подкрепа, защото БАЩАТА Е НА ПЪТ ДА ЗАГУБИ ДЕТЕТО СИ.
Искам да я отгледам, Жасмина мечтае да стане лекар, ще я изуча, каквото и да ми коства това, обяснява Севдалин. И вади снимки на усмихнато момиченце, което го гушка на фона на морето. В Равда сме прекарали 15 дни това лято, много беше щастлива. Ето тук е на рождения си ден, купил съм торта за 40 лв. само за детската градина и шапки за всички деца - нека да запомнят нейния празник, на 5 август тя навърши 5 години.
Наистина съгражданите ми ме подкрепят, подписка направиха до Окръжния съд в Смолян затова. Тук са подписите на лекари, учители, на обикновени хора, мои съседи и приятели, които ме познават от години, аз съм пред очите им, изповядва бащата. Виждат ме как сутрин си водя детето на детска градина и вечер го вземам. Как го разхождам и пазарувам, каквото пожелае. Знаят, че БЯХ В БОЛНИЦА С НЕГО, КОГАТО ПРЕДИ 3 ГОДИНИ БОЛЕДУВА ОТ ПНЕВМОНИЯ, как направих всичко възможно, за да се снабдя с ВАКСИНА ОТ УКРАЙНА, която съм купил срещу евро, но КОЙ БАЩА НЕ БИ ГО НАПРАВИЛ ЗА ДЕТЕТО СИ. ПЛАКАХ на предаването на Карбовски “Отечествен фронт”, когато една майка, омъжена за арабин, разказа как СЪПРУГЪТ Й Е ВЗЕЛ ДЕТЕТО И НЕ МОЖЕ ДА ГО ВИЖДА. Ще чака да стане пълнолетно, за да има право да го види. Как да не се трогнеш? Не мога да си представя как ще живея аз, ако това ми се случи, казва родопчанинът. А онова, което той и аз си мислим, но никой от двамата не посмя да го каже, е че тази майка от телевизионния екран разказа драмата си, че е загубила правата да отглежда своя син в една чужда държава, в която не е успяла да намери подкрепа, подценявана като българка - свекървата и свекърът й постоянно бъркали родината й - България ту с Румъния, ту с Унгария. Докато на Севдалин може това да му се случи - да загуби правата да отглежда дъщеря си, борейки се за нея у нас.
Не вярвам, че ще мога да посещавам Жасмина в Румъния, братовчедът на жена ми би могъл да ме посрещне още на границата и да изчезна в Дунава, разказва страховете си мъжът. А причината така да е настроен срещу братовчеда Флорин Томеску, са показанията на румънеца по време на бракоразводното дело. По думите му чужденецът не се посвенил да яде хляба им в Неделино като техен гост и после да измисля в съда. На първа инстанция пред Районния съд в Златоград Флорин казва, че е живял у нас 30 дни и е спал с мен в едно легло. Дори ме обвинява, че се случило да го опипвам, при което той избягал да се оплаче на жена ми, която спяла в другата стая с детето. Не сме чак толкова бедни, че да слагаме гостите си в едно легло с нас като домакини. А и той стоя десетина дни, а не цял месец, разказва родопчанинът. И сочи, че репликата на Флорин в залата предизвикала смях, но на него не му е смешно, защото магистратите вероятно са приели това за истина, без обаче да му зададат въпроса директно и да му дадат възможност да обясни.
Елате да видите 3-етажната ми къща, ползвам цял етаж от нея. Долу дори имам механа с водопад - цяла стена. Като живеем в Неделино, да не сме на края на света, пита Савдалин, явно засегнат като българин. А съпругата му е румънски гражданин. Две години са живели, по думите му, с нея на семейни начала в Испания, преди да решат да се оженят, където и двамата са работили. Разписали се в Неделино, дотогава не бил виждал семейството на жена си в Румъния, Адрияна си ходила сама при близките си. Едва след като родила, вече като семейство ходил да види къде живее фамилията на съпругата му в Кълъраш.
Когато видях документите за развод, изпаднах в шок, признава мъжът. Тя ги е подала на 22 ноември 2011 г., но аз ги получих около 3 месеца по-късно. Поговорих пред Адрияна с баща й на открита телефонна връзка с Румъния и човекът съвсем открито я убеждаваше да помисли за детето ни. Разбрахме се с него да й дадем 3 дни да обмисли дали ще оттегли молбата си или не. Затова време тя не успя да вземе решение какво ще прави. Тогава през януари тази година си замина за Румъния. И си идва само за бракоразводните дела, но не и за да види детето. Затрупва ме с есемеси, че ще дойде да го вземе, както присъди първата инстанция с решение от 19 май 2012 г. И да събирам пари за издръжката на Жасмина. Обидно е, аз се грижа за детето, то още е при мен, а тя мисли само за пари. Няма и думичка да пита как е детето, какво прави. Не го търси, не звъни с такива въпроси, звъни ми на мен за пари. Макар че малката до 3-тата си годинка много боледуваше, имаше трета сливица и все бяхме по болници, имам документи за всичко това, разказва с болка Севдалин.
Халът му всъщност никак не е лек. След губрета в Испания - на 18 юли 2007 г., малко преди да се роди детето им, сключват брак с Адриана Вероника в Неделино. Малката е родена на 4 август същата година. С мое съдействие назначиха жена ми в една фирма, за да може да получи майчинство у нас. Помагал съм всячески, за да й е добре, разказва той за съпругата си. От показанията на Адриана пред съда става ясно, че и тя признава, че е живяла добре със съпруга си. Заявява, че не й е посягал да я удари, но в последната година от брака й, не й харесва атмосферата, чувствала се затворена. Явно двамата са се отдалечили, а за това съдейства фактът, че след дълга безработица румънката се връща отново в Испания, първо за три месеца на гурбет - да бере ягоди, а после и за повече. Дали тези месеци се оказват решаващи за двойката или е имало огънче, което е тляло, за да лумне пожарът на техния разрив, само те могат да си дадат сметка затова. Но вчера Севдалин, който вече работи към Общината в Неделино, не можа да се нахвали от градоначалника Стоян Беширов.
ПРАВИ ЧЕСТ НА КМЕТА, ЧЕ ЗАЩИТАВА ПРОЕКТИ И СОЦИАЛНИ ПРОГРАМИ, ЗА ДА ИМА РАБОТА ЗА МЛАДИТЕ ХОРА И ДА НЕ СЕ РАЗДЕЛЯТ СЕМЕЙСТВАТА. Наистина имаме много гурбетчии, ходят и в Англия, и в Испания, а децата им остават на баби и на дядовци да ги гледат в Неделино. От постоянното безпаричие с караници младите пък стигат до разводи. Стотици са назначени по новите социални програми като домашни помощници и социални асистенти, за да имат поне по 380 лв. заплата. И да си останат при семействата в общината, разказва Севдалин, дал си оценка какво коства безработицата за една фамилия.
Адриана е две години с прекъсвания на работа в Испания, при идванията й в България си личи, че е отрезняла от “голямата любов”, която всяка жена чака. И на делата казва, че съпругът й често пита колко е заработила. Севдалин обаче сочи, че през цялото време не е оставал без ангажименти. Независимо дали ще движи работата по фирмата на баща си или пък ще работи към кметството. Преди да тръгне по гурбетчийство, е държал заведения, движил е бизнес с мандраджийски продукти. И всячески се е стремил да се грижи за дома си, а и за детето, което е светлинката в 41-годишния му живот.
ЖАСМИНА ВСИЧКО ЗНАЕ, МОЖЕ ДА СИ ПУСКА ДЕТСКИ ФИЛМЧЕТА, обича да гледа “Пипи дългото чорапче”. Следи по телевизията модни предавания и даже ми поръча да й купя кичури за косата. Децата вече всичко разбират, с гордост като баща възкликва Севдалин.
Когато през януари съпругата му си тръгва за Румъния, той е покъртен от нейното решение и вика социалните служби от Златоград да видят как майката е изоставила детето си. Според социалния доклад, изготвен от Дора Бабачева бащата се грижи много добре за детето. И има много добри условия за живот в жилището. От разговорите й с личната лекарка и учителката на Жасмина, става ясно, че двамата родители са били грижовни по отношение на малката и те не са забелязали да има конфликти в семейната среда. Не могат да дадат оценка за ситуацията в семейството, но дават добра оценка за Севдалин. Докато майката е в Испания, детето има изряден външен вид, спретнато е, казва, че обича и двамата си родители. Това пише в доклада, докато по време на процеса, самата майка свидетелства, че при завръщането си, малката й казвала лоши думи, които твърди, че чувала в семейството на съпруга й.
Никога не бих говорил така пред детето, казва Севдалин. Тя му е майка, връзката е много силна. Но заради Жасмина СЪМ ГОТОВ ДА ПРЕДЛОЖА НА СЪДА ДА Й НАПРАВЯТ ПСИХОЛОГИЧЕСКА ЕКСПЕРТИЗА, за да се види какъв е статусът на детето към момента. Да видят нейното отношение към баща й, към майка й, с кого се чувства по-спокойно и с кого не е. Вече говорих с 5 психолози затова, разказва мъжът, който явно е ГОТОВ НА ВСИЧКО, за да опази дъщеря си.
На делото Адриана вини майката и бащата на Севдалин във вмешателство в семейните й работи. Само че според подписаните от бабата Виолета и дядото Милчо декларации, те са помагали в отглеждането на малката повече от 4 години. А явно най-вече, докато тя е била в Испания единия път за цели 7 месеца. Адриана казва и че е готова да живее и в друг град в България, но не и в Неделино, където наистина й е било тежко, когато се е ОМЪЖИЛА И ПРИСТИГАЙКИ, НЕ Е ЗНАЕЛА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК. В СЪЩАТА СИТУАЦИЯ ОБАЧЕ МОЖЕ ДА СЕ ОКАЖЕ И ДЕТЕТО Й, АКО ЗАМИНЕ ЗА РУМЪНИЯ, КАКТО Е РЕШИЛА ПЪРВАТА ИНСТАНЦИЯ, макар че съдът е бил наясно, че Жасмина не знае румънски. Такова е желанието на майката, която си останала румънска гражданка. И заявява, че ако й дадат детето, няма да ходи повече по Испания, а ще си намери работа в родината. И ще остане да се грижи за детето си. Но очаква да получава от бащата 100 лв. издръжка. Майката на Адриана свидетелства в нейна полза и казва, че ще й предостави семейния апартамент в Кълъраш, докато дъщеря й събере пари да си купи свой. А адвокатът на Адриана прави съпоставка колко по-голям е румънският град - с 20 детски заведения и развита промишленост, отколкото малкото Неделино. Съдът явно приема доводите му, присъждайки правата на майката. И незнайно защо обръща пирамидата наопаки - защо първо не види как ще работи жената, ще се издържа и ще устрои дома си. И чак тогава да й даде да отглежда детето, което не е никак лека задача.
БЛАГОДАРЯ НА ОКРЪЖНИЯ СЪД, ЧЕ ПРИЕ ДОВОДИТЕ МИ ДА ПОИСКАМ ДА НАПРАВЯТ СОЦИАЛЕН ДОКЛАД ПРИ КАКВИ УСЛОВИЯ ЩЕ ЖИВЕЕ ТАМ ДЪЩЕРЯ МИ. Това заявява Севдалин, който вече е внесъл 200 лв. за работата на социалните в Румъния, за да се проследят условията, при които евентуално ще живее детето в бъдещия дом на майката. Той обаче не крие притеснението си от факта, че жена му е охладняла към Жасмина, а и има край себе си друг мъж, който не е ясно как би приел чуждо дете, и то момиченце.
Историята не свършва до тук, стискам му палци и на неговата улица да изгрее слънце. А мъжът се зарича, че е ГОТОВ ДА СТИГНЕ И ДО СТРАСБУРГ, ЗА ДА СЕ БОРИ ЗА ДЕТЕТО СИ, легализирал е вече документите. Нека тези обаче, от които зависи съдбата на детето му, първо помислят за шока, който ще изживее малката, попадайки в чужда среда, сред непознати и незнаеща езика им. Вярно, малка е, адаптивна на 5 г., но освен майка си, там няма да има никого. А един баща, няма как да ползва през граница правата си - от 9 сутринта до 17 вечерта всяка последна събота и неделя от месеца и един месец през лятото, един път годишно. Докато една майка може да го прави това, при условията, които би й осигурил бившият й съпруг Севдалин, който до сега не я е пипнал с пръст против волята й.
Анета ТОДОРОВА
Бел. ред. За да няма изненади, че сме нарушили правата на детето, не даваме лицето му.

Няма коментари:

Публикуване на коментар