събота, 12 май 2012 г.

АКАД. ГЕОРГИ МАРКОВ: ЕВГЕНИЯ ИВАНОВА ПРОДАВА И ОТЕЧЕСТВОТО

* Не съм за 3000 евро, коментира историкът, който отказал по поръчка на Солунския университет да прекрои българската история 

* Не сме поликултурна нация, а от това се отказа и Европа, внимавайте, предупреди още ученият от БАН

- Акад. Марков, защо сега се появяват разни учения за българо-мохамеданите и дори има битка за техния произход?
- Разбрах от медиите, че президентът Плевналиев е бил в Рибново - едно голямо село от българи-мохамедани в Гоцеделчевско. Там той е казал, че трябва да се изгради мултиетническо и мултикултурно общество, което за мен е един гаф. Защото вече във Великобритания, Франция и Германия признаха, че не може да се изгради такова мултикултурно общество, в смисъл една национална идентичност с различни културни идентичности. Там не можаха да приобщят: арабите, турците и кюрдите емигранти. Така, че не може да говорим за помашки етнос. Думата етнос идва от съветската терминология. Това е най-любопитното - либерални кръгове, които говорят за различни етноси в едно общество, се хващат за съветската терминология. След Октомврийската революция в Съветския съюз има съветски народи. А след Втората световна война Сталин казва - “има един съветски народ, но от различни етноси”.
- Еднокултурна държава ли е България?
- Една култура сме. Можем да бъдем с различни вери, но сме една култура. Аз не приемам, че в България има много културни идентичности. Защото като се започне от образованието и се стигне до науката и изкуствата, това е българска култура, българско образование. Ние не можем да изграждаме различни модели на образованието и различни култури. Президентът е технократ, той не е хуманитар, поне това го извинява, но трябва да внимава със секретарите и съветниците си. Защото това е една теза, която се провали в ЕС. И ние няма тепърва тук да я прилагаме.
-Има ли тогава опасност за държавата?
-Има, защото това е една сепаратична идея. Както в съседна Гърция изграждат помашки етнос. Вече има речници, граматика на помашки, в Ксанти от миналата година има такава телевизия. Тук също се опитват - на конференцията, както сочи докладът на проф. Евгения Иванова, която твърди, че помаците са нещо различно. А като се каже така, значи не са българи. В същото време колегата от Одрин, на който не съм чел доклада, но заглавието е красноречиво - “Помашки турци на Балканите”, явно гледа на Родопите от позицията на регионална сила, каквато се опитва да бъде Турция. Урокът на бошнаците - това е трагедията от 90-те години при разпадането на Югославия. Тито създаде две нации - македонска и мюсюлманска. Всъщност, той създаде в Босна от сърбите и хърватите мюсюлмани, мюсюлманска нация. Там през първата половина на 90-те години се клаха сърби христяни със сърби-мюсюлмани, хървати-християни с хървати-мюсюлмани. Техният майчин език е един, затова ние не приемаме на верска основа да се изгражда нещо различно и да се противопоставя. И урокът на Босна от съвременната ни история е поучителен. Не трябва да допускаме да се говори за помаците като нещо отделно. Още повече, че Евгения Иванова - понеже не е историк, бърка понятията. След Освобождението в Родопите са им казвали ахряни ( идва от Ахрида, както наричали Източните Родопи-бел. ред.). Помаци идва от Ловешко, от където е Васил Радославов, който за пръв път е министър- председател през 1887 г. по време на регентството. Тогава, когато става въпрос за преброяването, той нарича всички български мохамедани помаци, защото изповядват исляма. Радославов обаче към българите-мохамедани, прибавя циганите-мохамедани и татарите-мохамедани, обобщавайки ги като помаци в преброяването, правено от Царство България.
-Има много тези около корена на думата, какво означава помак, едни казват, че идва от помъчен, а други от пу и маг – магьосници, каквито били прабългарските жреци?
- Не са прабългари. Ислямът не може да бъде преди Мохамед тук. Защото първите прабългари още през V- VI век правят набези в Родопите. С имама на Сатовча бях миналата седмица. Той ме пита кой е първият човек? И аз като академик му казвам помирително, дали е Адам или Адем, това е нещо много общо, тъй като в основата е Старият завет. Юдеизмът е първата моноистична религия. Дотогава всички са били с много богове. Той скочи и ми казва, че ислямът е най-старата религия, докато той е по-нов от христянството. Аз не исках да споря с него, спорът е богословски - не е научен, а и той е духовно лице. В науката освен вяра, се искат доказателства. В религията се възприема, че щом си вярващ, не ти трябват доказателства - че Христос е ходил по вода и е превърнал водата във вино, а Лазар е бил възкресен. Това е в Библията, и в Корана има подобни чудеса. Но верската принадлежност не бива, както в Османската империя, да прераства в етническа принадлежност. Пример - когато смениш вярата на един човек, както е било в Османската империя, от ислямизация се отива към турцизация. В Османската империя не е имало турска нация, хората са се наричали османлии. А Кемал Мустафа, наречен Ататюрк, създава турската нация. Турската нация, включително и династията на османите, е смес от много, много народи.
- С последната смяна на имената у нас през 80-те години, можеше ли да се получи единна нация?
- По съветско време казваха единна социалистическа нация. В Албания Енвер Ходжа, който е още по-краен сталинист, понеже албанците са разделени - две трети са мюсюлмани, а една трета са православни и католици, казва: “не, религията ни разделя”. Събират ходжите и свещениците и им казват, които искат да станат учители в ляво, които не - в концлагерите вдясно. Албания е обявена за първата атеистична държава в света. В България комунистическата партия решава да прави единна социалистическа нация, защото атеизмът беше официална политика. Казваха, че това ще ни обедини. За разлика от Дружба “Родина”, която е искала хората да се преименуват доброволно, да си избират имена - като Камен Боляров, Светослав Духовников... Преди 2 години един турчин от Добричко, който ми лепеше плочките вкъщи, ми разказа как в първи клас от Мера става Митко, само по първата буква. Не може мюсюлманин - да го кръстиш на светия. Аз никога не съм одобрявал милиционерското преименуване. Тогава накараха учените да направим един Координационен съвет, между БАН, СУ и някои други висши училища, да доказваме, че тези хора някога са били българи. Разбира се - има много доказателства. Но тази теория за кръвта от 19-ти век, векът на национализма и националните държави вече остарява. Не е важно какъв си по кръв, важно е самосъзнанието. Така тези хора се затвориха, а ДПС ги плаши: “ей сега ще ви преименуват” и хората се страхуват, защото са го преживели.
- Да, но има една част, които са си запазили българските имена и точно това ги е социализирало.
- Дори Дружба “Родина”, около 70- 80 хиляди, главно тук в Средните Родопи, въпреки че след 9-ти септември са ги преследвали, повечето си запазват имената - като Светослав Духовников, който е имам.
- Т.е., Вие приемате преименуването, но не приемате пътя, по който става?
- Да. Доброволно преименуване и запазване на вярата. С отец Боян Съръев се познаваме отдавна, но съм му казал, че нашата мисия е друга. Ние няма да покръстваме.
- А кои са белезите на нацията?
- Ето това, което ми каза един имам в Якуруда, видимо ядосан: “Професоре аз съм турчин, какво лошо е да си турчин”. Аз му казвам: “Няма нищо лошо, но вие не сте турчин. Какъв е майчиният ви език? Български”. Майчиният език е първият признак, другият признак е историческото минало, родословието, корените, в Родопите християни и мюсюлмани са с общ корен. Във Велинградско не бях ходил отдавна на крепостта Цепина. Това е крепостта на Деспот Слав от 13-ти век. Там има запазени паметници на старобългарски. Не е имало никакъв ислям тук, в Родопите, както казват някои - видите ли, хан Тервел е разгромил арабите и ги заселил и така те останали в Родопите, от там арабският произход на българите-мохамедани. Има такава теза. Изкарват ги - кумани и печенези, какви ли не, само да не са българи. А коренът им дори и в Рибново, където ходят с шалвари и забрадки, но песните им и говорът са български. Те не казват на турски айрян, а казват мътеница, бърканица, както майка ми в Калофер.
- Исторически съществувало ли е лице Енихан Баба?
- Не мога да се произнеса по спора. Но мога да се произнеса за Демир Баба, защото там имаше един голям спор, преди години, дори се намесиха депутати от ДПС. Нещо любопитно - където е имало тракийско светилище, след това има християнско и след това мюсюлманско. Натрупват се три пласта. На Демир Баба, местният имам забрани разкопките и изгони археолозите, че било свято място. Но там са се събирали мюсюлмани и християни, включително се палят и свещи. А там не са сунити, те са къзълбаши, алияни. Какъвто е Мустафа Кемал, аз често се шегувам, че бащата на турците не е турчин. Майка му е българска мохамеданка, а баща му албанец от Дебърско. През 1935 г. Хитлер, съвсем скромно казва: “ние сме трима големи държавници - аз, Сталин и Мустафа Кемал. Защото той от развалините на една срината империя направи модерна държава”. А Кемал му подарява един цветен портрет с надпис, което кара Хитлер да каже: “вижте го какъв ариец рус със сини очи”. Да не говорим какви са в Североизточна България - руси със сини очи, една голяма част са с нашата кръв, но вече в началото на 21-ви век важно е националното самосъзнание - какъв се чувстваш и за това не трябва да се оказва натиск, това беше грешка на тоталитарната държава.
- А сега има ли грешка?
- Да. След 1989 г. се връща махалото и покойният Андрей Луканов, който беше мозъкът на прехода, допусна създаването на ДПС с помощта на Ахмед Доган, за да могат да откъснат гласовете за СДС, иначе те щяха да спечелят изборите за Велико Народно събрание.И да направят друга Конституция. Беше естествено българските турци, оскърбени от това скорошно посегателство срещу тях, да отидат със СДС. И Луканов допусна тази партия, създадена на етническа и верска основа. В Царство България винаги е имало депутати-мохамедани между 10 и 15, но те са били от Земеделския съюз, от Либерална партия, от различни партии, нямало е етническа или верска партия. След това Конституционният съд по свои политически съображения не забрани ДПС. По този начин тази партия казва: “това е нашият електорат, ние ще браним неговите интереси”. И този електорат го слуша. Като моя майстор, който щял да гласува за ДПС, защото ги закриляло...
- Вие сте говорили с него преди Доган да вземе хонорара от един милион от Цанков камък. Сега дали ще каже същото?
- Да, така е, сега те са много разочаровани. Доган е рожба на родната власт. Той щеше да си остане едно овчарче на село, ако не беше приет с привилегия да учи философия. Той е станал аспирант в БАН пак с привилегии, за разлика от мен. Тогава го оценяват и го взимат по турска линия. След това му дадоха възможност да стане балансьор, но той, грубо казано, прекалено се разпаса. И докато неговият електорат мизерства и гладува, той живее в сараи. Един философ взима 1.5 млн. лв. хонорар, като е дал 50 000 лв. на трима специалисти по хидрология да му изготвят проекта. Официално турското правителство се разграничи от него, решиха да го махнат, но той все още има опора в структурите...
- И все пак кога избуяват разните учения на темата за етносите - когато има силна държава ли?
- Обратното. Ние не бяхме подготвени за демокрацията и като народ, и като държава.
- За 22 години не сме ли се подготвили?
- За съжаление БКП при оная тоталитарна държава си готвеше кадри да управлява вечно. Но след това се появиха случайни хора, един бил асистент по политическа икономия, друг - бил физкултурник... Тези хора не са си представяли, че ще станат политици и държавници.
- А те държавници ли са?
- Не, не са, понеже нямат време да четат. През 2001 г. написах една книга “Поуки за държавниците” с около 250 страници.И накрая изведох 33 поуки в три страници. Едната е: “от всеки политик държавник не става”. За съжаление дори и президентът Първанов, който ми е колега-историк, за разлика от Плевналиев, след като е бил 10 години на върха на властта, повтаря грешката на Петър Стоянов. По друг начин трябваше да помага на държавата. Аз очаквах да пише книги, да развива Академията си за лидери, но властта е наркотик. Колкото повече я употребяваш, толкова повече искаш.
- Поговорката е: “власт се взима, а не се дава”.
- Важното е не само до момента, когато се качваш на върха, но и сам да слезеш от него.
- Такива няма. В старата история княз Борис е единственият, който отива в манастир и доброволно дава престола.
- Много малко са. На времето проф. Иван Шишманов, когато през 1907 г. студентите освиркват цар Фердинанд при откриването на Народния театър, той затваря университета и си подава оставката. Но общо взето малцина са смеели да възразяват на силния - преди цар, генерален секретар, сега министър-председател.
- Но БАН миналата година посмя да излезе на улиците.
-Да, защото ножът опря до кокала. Дянков още като експерт на Световната банка през 2007 г. написа, че БАН трябва да се приватизира, да направи грузинския вариант - там разнебитиха академията. Продавайте, но след 5 години ще останем на улицата. Да докажеш, че науката няма място в малките държави, че умните момчета и момичета трябва да бягат на Запад като него, а тук да останат орачи и копачи. Това ли е? Сега Плевналиев смени тактиката - като технократ говори за високи технологии, за иновации и ни връща в епохата на Живков.
- Реално заплатите в БАН промениха ли се?
- Средната заплата е 607 лева, есента, когато излязохме на протест, бе 540 лв. Проблемът е, че ние се опитваме да докажем на правителството, че тези пари не са похарчени напразно, че това са инвестиции. И че не всички науки могат да продават. Примерно по националната стратегия за развитие на науката 2020 г., те искат да имаме 60% бюджетни и 40% собствени приходи. Има институти, които могат да го постигнат, но хуманитарните какво да продават?
- Една Евгения Иванова продава ли идеи?
- Тя продава, но продава и Отечеството, защото работи за Сорос, за съседна Турция. Вижте й доклада. Аз имах един проект със Солунския университет, от който ни поканиха да напишем история на българите. Написахме текстовете и преди един месец дойде една колежка от Солунския университет и ни казва: “по отношение на вашия текст имаме следните бележки. За Македония - Македония е гръцка”. Чакайте, има статистики от навечерието на Балканската война, че 58% е българска, вярно, била е доста пъстра. В Охрид, Тракия има 300 000 българи. Ами Солун?
- Солун е еврейски град...
- Солун е най-големият еврейски град. И ние, когато спорим с гърците, предлагаме плебисцит. Защото евреите са щели да гласуват за нас, а не за гърците. Икономически те са владели банки, търговия, корабоплаване, от друга страна гърците имат антисемитизъм. Тогавашният министър-председател Венизелос казва:” вие искате плебисцит, за да вземете Солун. И сте били окупатори”. Викам им "извинявайте, обаче няма смисъл, аз не съм за 3000 евро". Но знам, че те ще си намерят някой млад доцент, който не отказва пари и "прави проекти".
-Но прекроява историята.
Разговора води:
Орлин КИСЬОВ

Няма коментари:

Публикуване на коментар