петък, 29 март 2013 г.

БИСТРЯТ НОВА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ИЗВОЗ НА РУДА


За "Върба-Батанци" 

За новия рудник "Върба-Батанци", който трябва да влезе в експлоатация в Мадан тази година се спряга нова технология на добив. Специалисти от "Атлас Копко" вчера са идвали на място, за да правят оглед и да предложат варианти за транспортна схема на рудата. Шведската компания е специализирана в производството на минно оборудване, напомни изпълнителният директор на "Горубсо-Мадан" инж. Сергей Атанасов.
Възможностите засега са две или с подземни камиони, или по релсов път ще се извозва добитото. Съществуващият в мина "Върба" релсов път, който се е ползвал преди затварянето на рудника преди повече от 10 години, е разрушен.
Демонтирахме го по времето на собственика Валентин Захариев, тъй като с него попълвахме релсовите пътища на действащите рудници "Крушев дол" и "Петровица", посочиха от Мадан. В същото време най-новата технология, която се прилага вече в Лъки, а и доскоро в Челопеч е ползването на подземни самосвали. Челни товарачи и карети отдавна са влезли под земята в Златоград, а отскоро и в Мадан.
Защото бъдещето е в техниката, тя вдига производителността и сваля съответно разходите за труд, категоричен е инж. Атанасов. С подземни самосвали работят и рудниците в Сърбия. А у нас водеща е канадската компания, която разработва златното находище на Челопеч и борави с 20 пъти по-големи мащаби, отколкото "Горубсо", например. Затова и там първи пробиват технологиите. А и в Златишко-Пирдопската котловина е най-голямото медно-златно находище в Европа, както вече пише в учебниците по геология у нас.
Инвестициите в оборудване там са сериозни. В момента "Челопеч майнинг" извежда рудата на повърхността с гумени транспортни ленти, правят паралел от Мадан. И обясняват, че подобни технически новости се отплащат с бързото качване на производителността. Завишаване на безопасността на условията на труд, а и по-ниската аварийност, която е важен фактор под земята.
 

Анета ТОДОРОВА

Няма коментари:

Публикуване на коментар